Uiteenzetting van Paul Verhaeghe

De neoliberale nachtmerrie van Paul Verhaeghe.
                                                                               Bronvermelding; geraadpleegd op 5 januari 2015 via                                                                                                                                                                Bijschrift tohttp://www.weliswaar.be/nieuws/p/detail/                                                                                     paul-verhaeghe-over-zijn-boek-identiteit-de-markt-hoort-simpelweg-niet-thuis-in-de-zorgevoegen


 Eerst en vooral: Wat is neoliberalisme?

Volgens Wikipedia luidt de definitie als volgt:
'Neoliberalisme was oorspronkelijk het streven naar een gereguleerde markt, waarbij marktinvloeden gecombineerd worden met overheidsinvloeden. Hiermee onderscheidde het neoliberalisme zich van het klassiek - liberalisme dat minimale overheidsinvloed beoogt en het socialisme dat méér overheidsinvloed nastreeft. Oorspronkelijk werd het neoliberalisme derhalve geplaatst tussen het socialisme en het klassiek - liberalisme.'


                                   Bronvermelding: geraadpleegd op 5 januari 2015 via                                                                                                            https://www.youtube.com/watch?v=MOr-AVAwDms&feature=player_detailpage


Wat roept het artikel bij mij op?

Ik heb het artikel meerdere keren moeten lezen en beluisteren om de volledige inhoud te snappen. 
In het verhaal van Professor Verhaeghe moeten we het algemeen belang naar voren schuiven in plaats van ons eigen belang. Daarmee ben ik het eens met de Professor. De instandhouding van een dergelijk systeem doet ons dieper wegzakken als we er ons niet van bewust worden zullen we steeds meer verder wegzakken.
Als we terug eens vanuit een gevoel van verbondenheid vertrekken?
Dit met de omgevingscirkels van Anouck Depuydt.














Bronvermelding: omgevingscirkels (Depuydt, Dekleck,Deboutte,2001), geraadpleegd via crusus AOKL-Religie, Zingeving en levensbeschouwing, januari 2015, auteur Sandra De Vylder.


*Verbondenheid met zichzelf.
We zoeken verbinding met onszelf, met onze gevoelens, verlangens en gedachten. We moeten ons goed voelen in ons vel en onszelf aanvaarden met onze mogelijkheden en beperkingen.

*Verbondenheid met anderen.
Wanneer we ons goed voelen binnen onszelf, onze beperkingen aanvaarden, kunnen we anderen ook beter begrijpen en aanvaarden. Zo ontstaat er een verbondenheid, respect hebben voor elkaar en empathie.


*Verbondenheid met het materiele.
Als we nu eens stilstaan wat er voor gedaan moet worden bij het maken van materiaal, hoeveel tijd en energie er in verloren gaat zouden we er véél meer respect voor hebben!
Ik geef een voorbeeld;



De jeansbroek die we bijna dagdagelijks dragen. Jeans wordt vervaardigd van katoen. De katoenteelt neemt maar enkele percentages van de landbouwoppervlakte in, maar is wel goed voor 20 % van het wereldwijde insecticide gebruik!! Dat is het hoogste verbruik van alle landbouwgewassen. De katoenteelt verbruikt ook zeer veel water en dat net in gebieden die vaak al aan water schaarte lijden. De productie gebeurt hoofdzakelijk in lage loon landen. Bijna alle arbeiders  werken hier in schrijnende arbeidsomstandigheden. Bij de bewerking van katoen tot jeansbroek worden heel veel schadelijke stoffen gebruikt, die bevuilen het plaatselijke milieu! Elke jeans legt 23.000 Km af vooraleer ze in de winkel ligt.
Als je hierbij eens nadenkt voordat je je jeansbroek aantrekt of aankoopt!! 
Bronvermelding:geraadpleegd op 9 januari 2015 via http://nl.aliexpress.com/item/New-Brand-Mens-Retro-Hole-Jeans-Plus-Size-Man-Straight-Jeans-Pants-Trousers-1104/1281608489.html






*Verbondenheid met de groep, samenleving, cultuur.
We maken de dag van vandaag deel uit van een multiculturele samenleving. Dikwijls wordt het verwijt soms gelegd in het de schuld is van die ene cultuur, terwijl we nog heel onwetend zijn over hun kwaliteiten en normen en waarden. We kunnen pas verbonden zijn met elkaar wanneer we openstaan voor die verschillen en ze aanvaarden in plaats van verwijten.

*Verbondenheid met het levensgeheel, de natuur.
Hierbij komen alle verbondenheden samen, hier raken ze elkaar, hier ontmoeten ze elkaar. Hier horen de verschillende levensbeschouwingen thuis evenals alles wat ons als maatschappij omringt: de natuur, het universum.

Als we in verbondenheid kunnen leven, kunnen we ons gedragen als verantwoordelijke burgers en kunnen we iets doen aan het neoliberalisme in onszelf.

Dit is o.a. een duidelijke verklaring over waar het fout gegaan is in onze maatschappij. We moeten terug naar de bron. Daarom komen veel mensen weer tot hun recht in de natuur. Daar is alles in balans, wordt je niet veroordeeld, en mag je je vaardigheden zoals jij nodig hebt en wenst, ontwikkelen. Het bevreemd mij dat er niet meer "wijze" mannen voor de mensen die deze inzichten wel hebben, maar waar niet naar geluisterd wordt, opkomen voor de mensheid.

Mening over vier ideeen.

Hier geef ik mijn mening over vier standpunten die de Professor aanhaalt.
-Ik citeer uit Professor Paul Verhaeghe zijn verhaal.
"Het neoliberalisme is ronduit gevaarlijk op psychologisch vlak. Hier heb ik als psychoanalyticus recht van spreken, dit is mijn valgebied. Het is gevaarlijk omdat dit systeem het slechte in de mens naar boven haalt en het beste onderdrukt. Dit gebeurt vooreerst op de werkvloer, maar ondertussen ook ten volle binnen ons onderwijs, waardoor het zelfs de nieuwe identiteit bepaalt".

Volgens mij heeft hij hier vrij gelijk in. Het gene dat je meemaakt in het onderwijs, dus in je jeugd bepaald je identiteit. Als hier al iets fout gaat wordt het moeilijk om dat nog van je af te schudden wanneer het gaat over psychologisch vlak. De mensen zijn niet altijd meer zo gehecht aan hun werk, sommige doen het gewoon om geld in het laadje te brengen. Pesten is volgens mij inderdaad een vorm van frustratie afreageren en het is gemakkelijk om dat bij de zwaksten te doen, maar dat dat bij volwassenen moet gebeuren vind ik wel héél erg! We worden geleerd om iedereen te aanvaarden zoals hij is, dat is toch niet zo moeilijk? Als je eigen problemen of angsten hebt, los die dan ook individueel op. Zoek hulp maar laat de anderen hier geen slachtoffer van zijn.


-Ik citeer uit Professor Paul Verhaeghe zijn verhaal.
"Vandaag zijn al die dimensies verdwenen: politiekers zijn voor Geert Hoste, over de religie kunnen we best zwijgen en iedereen is kunstenaar. Er blijft maat één dominant discours meer over, met name het economische. Wij leven in een neoliberale samenleving waarin alles een product geworden is. Bovendien gaat dit gepaard met een koppeling aan de zogenaamde meritocratie, waarbij iedereen verantwoordelijk geacht wordt voor het eigen succes of de eigen mislukking.


Tegenwoordig kan er met alles gelachen worden, ook met personen die hoger dan ons staan. Dit is iets wat vroeger uit den boze was. Ik vind wel dat dit eens moet kunnen, dus ik ben er zeker niet tegen, we zijn allemaal maar mensen. Over de religie kunnen we inderdaad beter zwijgen want de laatste jaren horen we hier niet veel goeds meer over.
Alles is een product geworden, daar heeft hij ook gelijk in. Dat in deze democratie iedereen verantwoordelijk is voor eigen succes en dus ook voor zijn mislukkingen, daar zijn waarschijnlijk wel enkele mensen mee akkoord, maar ik niet. Ouderen kunnen in hun jeugd en hun werkperiode veel gewerkt hebben, maar eens ze ouder worden lukt niet alles even goed meer. Ze hebben vaak meer hulp nodig en als ze in het ziekenhuis belanden gaat het helemaal verkeerd. Ziekenhuis kosten nemen toe en wanneer je dat als gepensioneerde niet meer opnieuw kunt verdienen kan je dat diep in de problemen brengen. Hebben deze mensen dan zelf voor hun armoede gezorgd of gekozen??


-Ik citeer uit Professor Paul Verhaeghe zijn verhaal.
"De mens is nu eenmaal egoistisch en corrupt, zo luidt het, enkel uit op eigen voordeel en genot en altijd in concurrentie met de ander- survival of the fittest, selfisch genes, weet je wel? Wie daar anders over denkt, is naief en dom".


Hierbij heb ik gemengde gevoelens. Er zijn inderdaad mensen die op hun voordeel zijn maar zo zijn we zeker niet allemaal! Hij mag niet iedereen over dezelfde kam scheren. De rijkere klassen willen inderdaad steeds meer en meer en zijn dan ook egoistischer dan minderbedeelden. Er zijn ook heel wat andere mensen die zich inzetten voor anderen, voor goede doelen, dit vooral omdat zij weten hoe het is om minder te hebben. Kijk maar naar de mensen die vrijwilligerswerk verrichten. De mensen steken hun handen uit de mouwen om mensen te helpen die bijna niks meer hebben of helemaal niets en zonder dat zij daar een wederdienst voor vragen! Zelf help ik ook mijn buurman, die het moeilijk heeft met het overleven. Het overige van het eten bij een maaltijd overhandig ik hem in plaats van in de vuilniszak te gooien.


-Ik citeer uit Professor Paul Verhaeghe zijn verhaal.
"Het neoliberalisme als ramp op maatschappelijk vlak. Dit is wetenschappelijk zeer overtuigend aangetoond. Op dertig jaar tijd zijn de inkomstenverschillen in bijvoorbeeld Groot - Britantie spectaculair gestegen, zo spectaculair dat de midden klasse ginder aan het verdwijnen is. Sociologisch onderzoek van Wilkinson.


Deze stelling lijkt me helemaal te kloppen. In de volksmond wordt wel eens gezegd; "de rijken worden rijker, de armen steeds armer en de middenklasse verdwijnt". En dit is reeds goed merkbaar in onze eigen samenleving. De minderbedeelden onder ons zoals alleenstaanden met een laag inkomen, alleenstaande moeders met kinderen, de langdurende zieken en invaliden leven per definitie in ons land in armoede. Een gezin met twee verdieners kunnen met moeite sparen en in de meeste gevallen is het ook maar net rondkomen. In tegenstelling tot de rijken die leven in een eeuwige zoektocht om zoveel mogelijk geld en macht te vergaren om zo belangrijk te kunnen zijn!






1 opmerking:

  1. Inderdaad Evi wat je meekrijgt vanuit u jeugd, draag je heel u leven mee.

    BeantwoordenVerwijderen