Opinie: “Scholen kunnen beter stoppen met huiswerk”
“Huiswerk legt een enorme druk op de vrije tijd van gezinnen. En niet alle ouders zijn in staat hun kinderen ermee te helpen. Daarom kunnen scholen beter helemaal stoppen met huiswerk”, zeggen kinderpsychiater Marina Danckaerts en Stefan Ramaekers, docent aan het Laboratorium voor Educatie en Samenleving (KU Leuven).
Stefan Ramaekers: “Scholen verwachten dat ouders betrokken zijn en hun kind ondersteunen bij het huiswerk. Vaak vertrekken ze daarbij vanuit het klassieke gezin dat daar de tijd voor heeft. Maar net die tijd ontbreekt vaak wanneer ouders beiden voltijds werken, alleenstaand zijn of hun kinderen hobby’s beoefenen. Bovendien leert het ene kind trager dan het andere: waar de ene ouder tien minuten met zijn kind bezig is, zwoegt de andere een uur met zijn kroost aan dezelfde taak. Kunnen we ouders dan niet beter ontlasten van huiswerk en tijd geven om gewoon als gezin samen te zijn?”
“Wie het al moeilijk heeft op school, dreigt bovendien nog verder achterop te geraken omdat zijn ouders hem, om verschillende redenen, niet kunnen helpen. De sterke leerlingen daarentegen zijn vaak net diegenen die ook thuis extra stimulansen krijgen, waardoor zij nog meer voorsprong krijgen. De doelstellingen van huiswerk – leren plannen, zelfstandig werken, de leerstof inoefenen – kan je ook op andere manieren bereiken dan met huiswerk. Dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van leraren en ouders, daar moeten we als samenleving aan werken.”
“Kunnen we ouders niet de tijd geven om gewoon als gezin samen te zijn?”Marina Danckaerts: “Huiswerk zorgt bij veel kinderen ook voor dagelijkse stress in de relatie met hun ouders en werkt psychische problemen in de hand. Huiswerk leert hun dat ze ‘moeten’ presteren. Dat zorgt voor spanning tussen ouders – die hun kinderen willen vooruit helpen in het leerproces – en kinderen bij wie het leren, om welke reden ook, stroever verloopt. Eerder dan te helpen, leidt huiswerk zo tot wederzijdse frustratie en verwijten. Het bepaalt in veel gezinnen de negatieve sfeer van de avond en is vaak het topmoment van emotionele en gedragsproblemen bij kinderen.”
“Instuderen en oefenen zijn belangrijke opdrachten in een leerproces, maar misschien kan een schooldag daar gewoon systematisch mee eindigen. Dan kunnen kinderen naar huis met eventueel enkel nog een creatief opdrachtje voor de volgende dag. Zo zouden we meteen ook heel andere maatschappelijke waarden communiceren aan onze jeugd.”
Bronvermelding: De Vlyder Sandra.(2014-2015).BAKO AO-religie,zingeving en levenbeschouwing(ongepubliceerde cursus).Katholieke Hoge school Vives.departement Tielt.geraadpleegd op 9 januari 2015. via http://www.klasse.be/ouders/35892/opinie-scholen-kunnen-beter-stoppen-met-huiswerk/
Ik soms even de punten op:
(Stefan Ramaekers, docent aan het laboratorium voor educatie en samenleving)
-Scholen verwachten dat ouders betrokken zijn en hun kind ondersteunen bij het huiswerk.
-Beide ouders "voltijds werken", tijd ontbreekt.
-Het ene kind heeft tien minuten nodig, het andere een uur.
-Ouders ontlasten, tijd geven als gezin.
-Wie het moeilijk heeft dreigt achterop te geraken met ouders die geen tijd hebben.
Ik ben het er niet mee eens om het huiswerk te stoppen. Zelf heb ik twee kinderen, één van de twee heeft het heel moeilijk met nieuwe leerstof te verwerken in de klas en heeft meer aandacht nodig met huiswerk dan mijn ander kind. Soms zitten we samen meer dan een uur aan tafel om het gevraagde huiswerk te maken. In het begin kon ik mij er enorm druk om maken dat dit zo lang duurde. Toen ben ik op onderzoek gegaan bij de school, bij mezelf en bij ons dochter. Tot slot ben ik tot conclusie gekomen dat zij het gewoon moeilijker heeft dan een ander om leerstof te verwerken. Doordat ik dit nu weet, pas ik mezelf aan door op een speelse manier de opgegeven opdrachten visueel over te brengen op haar. Zo gaat het veel vlotter en de school doet er ook reeds alles aan om haar extra helpen, ondersteunen. Dus het huiswerk afschaffen vind ik geen goed idee. Ze leren plannen, gestructureerd werken, omgaan met stress, een voorbereiding voor het latere leven. Of je nu met twee werkt of niet je moet tijd nemen om met je kind het huiswerk te maken, na te kijken, al is het tijdens de vaat, tijdens het koken. Ik ben het er mee eens dat er tijd zal weggenomen worden die je anders misschien aan jezelf geeft, het huishouden, andere zaken, als dit te veel gevraagd is vind ik persoonlijk dat je voor geen kinderen moet kiezen dan. Het klinkt misschien héél cru dat ik dit zeg maar als je voor kinderen kiest moet je daar tijd insteken, hen opvoeden, verzorgen, normen en waarden bijleren, EN huiswerk samen maken indien het kind het moeilijk heeft zit daar ook bij.
Beter tijd doorbrengen samen met je kind aan huiswerk wat toch ook een onderlinge band geeft, dan je kind naar tv te laten kijken en jij ondertussen iets anders doet. Waar zit dan de kwalitatieve tijd? De ene heeft het moeilijker dan de andere , daar ben ik het volledig mee eens, des te meer dat het kind dat het moeilijk heeft meer moet oefenen dan een ander kind. Ouders moeten tijd maken voor hun kinderen, liever één sport minder van de twee en meer huiswerk dan geen.
Marina Danckaerts, kinderpsychiater.
-Stress tussen ouders en kind.
-Moeten presteren.
-Frustraties en verwijten.
De stress tussen de ouder en het kind komt meestal vanuit onbegrip voor het kind. Het kind heeft het moeilijk met bepaalde informatie te verwerken. Het is dan ook aan de ouder om uit te zoeken hoe je je kind kunt stimuleren, waardoor je je kind ook beter leert kennen en te zoeken hoe de informatie wel kan opgenomen worden. Zo kunnen frustraties en verwijten tussen de ouders en het kind vermeden worden.
Ik heb begrip voor ouders die met twee gaan werken, maar er moet ook begrip zijn voor de kinderen. Zij moeten ondersteunt worden en nog véél leren. Wie zijn tijd daar niet voor kan opofferen moet ook voor geen kinderen kiezen, dat is mijn visie natuurlijk.
Bronvermelding: geraadpleegd
op 9 januari 2015 via
http://www.organisato.nl/2012/09/huiswerk/
|
Bronvermelding: geraadpleegd op 9 januari 2015 via
http://staakte.stedelijkbasisonderwijslokeren.be/startpagina
/zorg-op-school/huiswerkbeleid
hrift toevoegen |
OF ZO
http://www.organisato.nl/2012/09/huiswerk/
|
Bronvermelding: geraadpleegd op 9 januari 2015 via
http://www.ontwikkelingeneducatie.nl/mijn-kind-naar-huiswerkbegeleiding
toevoegen |
IS ZO
Beste Evi,
BeantwoordenVerwijderenIk ben het er helemaal mee eens. Huiswerk hoort er nu eenmaal bij! en het is inderdaad een manier om soms problemen te ontdekken. ik de klas doen de leerlingen mee, ze worden als het ware 'voortgetrokken' door de rest, of aan de andere kant kunnen ze in de klas misschien niet mee doordat het te snel gaat. Als je dan als ouder, wat tijd kan steken om het op hun tempo te doen, gaat dat zeker zijn vruchten afwerpen! En het hoeft natuurlijk niet iedere dag, of een berg huiswerk te zijn, splits het op, werk planmatig (aan het begin van de week enkele taken die ze op vrijdag moeten afgeven, zo kiezen ze zelf wanneer ze het doen.
Zoals je zegt: als je voor kinderen kiest, moet je er ook tijd voor maken. Mijn zoontje gaat volgend jaar naar het eerste leerlaar en ik hou mijn hart al vast, want ja, dat huiswerk maken, zullen we moeten inplannen, het zal wat zoeken worden voor zowel hem, als wij. Maar naast school zullen we in de week de naschoolse activiteiten wat proberen beperken! Hij hoeft niet elke avond naar het voetbal, muziekschool,... Zwemmen doet hij op zondag, voorlopig ijsschaatsen op zaterdag en dat vind ik al meer dan genoeg. Het moet leuk blijven en vooral draagbaar voor de kinderen zelf. Laat ze 's avonds buiten spelen, knutselen, fietsen... Dat is even leuk!
Mooie blog trouwens!! Heel duidelijk en leuk om te lezen!! Proficiat!!
Nog veel succes!
Groetje
Karolien
Dag Evi,
BeantwoordenVerwijderenIk ben het ermee eens dat huiswerk niet hoeft afgeschaft te worden. Het helpt kinderen zoals je vermeld plannen, structureren, omgaan met stress, enz.
Wel vind ik dat dit in mate moet gebeuren: De school van mijn kinderen werkt met huiswerkvrije dagen( de woensdag en in het weekend geen huiswerk). Ook krijgen ze de huiswerkplanning over het algemeen op het begin van de week.
Want zoals je zelf aangaf: een kind die de leerstof moeilijk opneemt vergt veel tijd en geduld. Kinderen die het moeilijk hebben zijn in vele gevallen vlugger gedemotiveerd en stribbelen thuis tegen om huiswerk te maken(=ruzie).
Terwijl die kinderen net nood hebben aan de juiste aanpak!
Volgens mij kunnen ouders een steuntje in de rug zijn met huiswerk maar is het niet de bedoeling dat je uren aan het uitleggen bent.
Zwakke studenten hebben dan nood aan wat extra begeleiding in de klas(moeilijk door te grote klassen met enkel 1 leerkracht).
Als je trouwens pas s'avonds thuiskomt van werk, eten maakt, eet en dan de rest van de tijd bezig bent met huiswerk die veel te lang duurt omdat deze de leerstof niet begrijpt; wat is er dan nog over van tijd voor andere kinderen in het gezin.
Huiswerk is goed maar het systeem dat iedereen in de klas mee moet zijn en deze die het niet kunnen het maar thuis moet leren ben ik tegen...
groetjes
Evi
Beste Karolien,
BeantwoordenVerwijderenbedankt om te reageren op mijn blog. Inderdaad er is allemaal véél voor te doen! Sommige kinderen kunnen goed mee, andere minder en hebben meer tijd en uitleg nodig. De school is ook héél belangrijk bij het begeleiden van je kind. Ondertussen gaat mijn dochter naar de logo, krijgt ze begeleiding van de zorgjuf, extra aandacht van de klasjuf en ik die er ook héél hard aan werk. De tijd die we er al hebben ingestoken om samen oefeningen te maken draagt zijn vruchten, ze gaat er echt op vooruit. Tijdens de grote vakantie wordt er ook doorgewerkt en zal zij klaar zijn om naar het 4de leerjaar te gaan! Wie vecht komt er zeg ik altijd!
Beste Evi,
BeantwoordenVerwijderenIk begrijp inderdaad wanneer je met beide ouders werkt en je komt laat thuis er moet nog gekookt worden, kinderen wassen enz. is er niet veel tijd meer over! Daarom hebben wij als gezin er voor gekozen dat ik thuis blijf. Ik sta in voor de kinderen, het huishouden en alles errond. Die keuze hebben wij gemaakt voor de opvoeding van onze kinderen, wij hebben liever wat minder maar proberen onze kinderen te geven wat ze nodig hebben in verband met de nodige begeleiding. Later werpt dat zijn vruchten af daar ben ik zeker van.