Ethisch model toegepast op casus.
Bronvermelding: Geraadpleegd:De Vylder S.,(2014-2015).BAKO AO-religie, zingeving en levenbeschouwing.afbeelding(ongepubliceerde cursus).Katholieke Hoge school Vives,departement Tielt.
Het ethisch model bestaat uit negen elementen.
A) Twee voorwaarden
-Grondhouding aannemen:
Leraren moeten beschikken over;
Echtheid: *Je durft voor je mening uit te komen of je al dan niet akkoord gaat met het huiswerk buiten de schooluren, het liever ziet verdwijnen.
*Je verteld dat je teleurgesteld bent als een leerling zijn opgelegde huiswerk niet heeft gemaakt.
Empathie: *Indien de kinderen opgegeven huiswerk moeten maken, toon je begrip voor die die het niet hebben gemaakt. Je zoekt uit waarom dit is gebeurt.
Aanvaarding: *Je aanvaard dat sommige leerlingen het moeilijker hebben dan anderen en probeert voor hen een andere manier ui te zoeken waarmee het beter en vlotter kan verlopen.
-Dialoog voeren:
Men kan een gesprek voeren met de leerlingen die het moeilijker hebben. Er kan op die manier uitgezocht worden wat de reden is, snapt hij/zij het niet, zijn er problemen thuis, was er geen tijd? Er kan ook een gesprek gevoerd worden met de ouders en de zorgcoordinator.
B) Vier aandachtspunten.
-Situatie analyseren.
Hoe is de thuissituatie van het kind? Is er leerachterstand? Waarom zijn de opgedragen taken niet gemaakt?
-Zoeken naar handelingsmogelijkheden.
Het kind kan aangepast werk krijgen indien hij/zij het te moeilijk heeft met het uitvoeren van de taken. Als het om slordigheid gaat kunnen er bepaalde afspraken gemaakt worden.
Bijvoorbeeld: als de taak thuis niet is volbracht door slordigheid kan deze gemaakt worden tijdens de speeltijd. Hij/zij moet dus BTW inboeten (beste tijd weg!).
-Motieven verhelderen.
Er kan gewerkt worden in groepjes in de klas. De leerlingen die het moeilijk hebben kunnen bij elkaar zitten en de leerlingen die vlotter werken kunnen ook een groep vormen. Er kan ook gewerkt worden in groepen van twee, de vlottere leerlingen helpen die het moeilijk heeft. Er is ook de mogelijkheid om de leerlingen die het moeilijk hebben extra bij te benen bij de zorgcoordinator. Bijvoorbeeld: bij het rekenen kunnen er hulpmiddeltjes ingeschakeld worden. Het huiswerk blijft al dan niet aangepast aan de moeilijkheidsgraad.
-Effecten inschatten.
Door de BTW (beste tijd weg) toe te passen op de leerlingen die door slordigheid hun huistaken niet volbracht hebben zal zowel op korte als lange termijn effect hebben denk ik zelf, zo niet moet er verder gezocht worden naar nieuwe handelingen. De leerlingen die het extra moeilijk hebben krijgen extra aandacht, aangepast werk wat op korte termijn de leerling kan vooruit helpen. Daardoor op lange termijn de problemen zich misschien dan zichzelf zullen oplossen. Door extra te werken met aangepast werk kan het kind de informatie beter verwerken.
De opgedragen taken thuis zorgt voor het onderhoud van de leerstof in plaats van de tv of de computer.
C) Drie evaluatiemomenten.
-Intuities uitspreken.
Dit zijn reactie die spontaan bij je opkomen.
Door het behouden van het huiswerk leert het kind de herhaling van de dag nogmaals na te gaan. Voor de ene gaat dit vlot voor de andere is dit extra werk welkom. De ouder kan, doordat hij zijn kind beter kent misschien op een andere manier de informatie uitleggen zodat hij/zij het beter begrijpt.
-Normen verduidelijken.
In het begin van het schooljaar wordt samen met de leerlingen het schoolreglement nagelezen en besproken. Indien dit niet wordt nageleefd kan dit terug boven gehaald worden en opnieuw besproken worden. Er kunnen normen opgesteld worden voor de klas op zich.
-Waarden evalueren.
Hierbij vind ik de waarde begrip en respect héél belangrijk. De leerling moet respect hebben voor de leerkracht en begrip hebben indien de leerkracht even geen tijd heeft voor de leerling. De leerkracht moet ook respect hebben voor de leerling, bijvoorbeeld: indien het niet zo goed vlot met een opdracht en daar begrip voor hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten